Digital bæredygtighed
Digital bæredygtighed handler om at udvikle og bruge digitale løsninger på en måde, der understøtter den grønne omstilling og begrænser unødigt ressourceforbrug. Kort sagt handler det om at skabe digital værdi med mindst muligt aftryk på klima og miljø.
Hvorfor digital bæredygtighed?
Bæredygtighed handler om at bruge ressourcer på en måde, hvor naturen og økosystemerne kan følge med. Det gælder også digitalt. Selvom internettet virker vægtløst, hviler det på en fysisk rygsøjle af datacentre, servere, kabler og køling bruger strøm, ofte produceret med fossile brændstoffer. Hver søgning, sidevisning eller fil i et glemt arkiv bidrager derfor til CO₂-udledning. Digital bæredygtighed handler om at tage ansvar for den belastning og minimere den, så vores online vaner ikke belaster klimaet unødigt.
Hvad kan jeg gøre?
Små ændringer i hverdagen kan reducere mængden af data og gøre systemet mere effektivt. Du kan eksempelvis:
Hold Mediearkivet struktureret og slet ubrugte medier, der blot ligger og optager plads. Det gavner både klimaet og giver et bedre overblik.
Under 'Min side' → 'Administratorens værktøjer' → 'Ubrugte medier' findes en oversigt over alle medier, der ikke er i brug. Her kan du se, hvor mange filer Mediearkivet indeholder, og hvor mange der ikke anvendes.
Her er det muligt både at slette enkelte ubrugte medier - eller slette alle de medier, der ikke er i brug.